Indeling speelgoed

De speel-o-theek staat vol met speelgoed, en bij de indeling is gebruik gemaakt van de speelgoedschijf.
Alle speelgoed (en spellen) in de speel-o-theek vind u terug onder de volgende categorieën:

B: Bewegingsmateriaal

C: Constructiemateriaal

F: Fantasiemateriaal

K: Kreativiteits- en expressiemateriaal inclusief P: Puzzels

G: Gezelschapsspellen

Z: Zintuiglijk materiaal

Meer lezen over De Speelgoedschijf

Foto’s van ca. 1000 stuks speelgoed vindt u onder Categoriën


Speelgoed in vele variaties

Kinderen kunnen soms tijden met hetzelfde bezig zijn. Ze zijn op dat moment bezig om zich vaardigheden aan te leren. Dit kan bijvoorbeeld door vaker met hetzelfde te spelen, maar dan steeds op een andere manier dan de vorige keer. Kinderen zijn zeer vindingrijk en maken hun eigen spel keer op keer weer boeiend.

Kinderen zijn niet alleen vindingrijk, ze zijn ook leergierig. Wij als ouders/ begeleiders kunnen het prikkelen van deze nieuwsgierigheid aanmoedigen door diverse varianten van speelgoed aan te bieden. 
De speel-o-theek heeft vele variaties binnen een categorie speelgoed waarmee ze hun vaardigheden kunnen vergroten.

Er zijn bijvoorbeeld vele soorten constructieblokjes en vele soorten speelhuisjes. Er zijn puzzels in verschillende varianten. Of neem een spel dat op verschillende manieren gespeeld kan worden, van makkelijk tot moeilijk.

In zijn totaal is er een breed aanbod van speelgoed, zodat kinderen naast hun favorieten ook nieuw speelgoed kunnen ontdekken zodat nieuwe ervaringen opgedaan kunnen worden. 
Door te lenen bij de speel-o-theek heeft u voor weinig geld het hele jaar afwisselend en uitdagend speelgoed in huis! 

Te koop

Wij bieden ook geregeld speelgoed en spellen te koop aan, omdat het assortiment regelmatig wordt vernieuwd. Daardoor komt afgeschreven speelgoed in de verkoop voor een klein prijsje (lees meer…)

Toelichting


B: Bewegingsmateriaal
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarmee een kind wordt uitgenodigd te lopen, duwen, sjouwen, trekken, gooien, klimmen en springen, dus waarmee grof motorische bewegingen worden gemaakt.

C: Constructiemateriaal

Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarmee een kind stapelt, bouwt en gebruik maakt van diverse verbindingselementen.

F: Fantasiemateriaal
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarmee het kind naspeelt wat het ziet en meemaakt. Fantasiemateriaal is nodig bij het verwerken van gevoelens waarbij het kind experimenteert met verschillende rollen. Naarmate een kind ouder wordt, speelt het situaties die het niet zelf meegemaakt heeft, maar die het heeft leren kennen uit boeken, verhalen of TV-series. Het kind kan terug gaan in de tijd (riddertijd) of in de toekomst leven (Science Fiction-verhalen). Kinderen hebben fantasiemateriaal nodig om met elkaar, zichzelf en de grote mensenwereld om te leren gaan.

K: Kreativiteits- en expressiemateriaal
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen zoals stempels, sjablonen, mozaïek, spirograph, kralen, weefgetouw, hamertje tik. Evenals leermaterialen zoals Tip Toi, Loco en schoenveterstrikplankjes. Ook muziekinstrumenten horen in deze categorie thuis.

In deze kast liggen ook de:
P: Puzzels
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarbij het gaat om zoeken, herkennen en bij elkaar brengen van vormen. Doel is: de vorm compleet maken.

Gezelschapsspellen
Binnen deze categorie vallen die spellen die primair bedoeld zijn om met meerdere personen te spelen. Het speldoel staat vast en moet volgens afgesproken regels bereikt worden.

De taal -en denkspellen bevatten o.a. spellen die solitair gespeeld kunnen worden.
Het betreft spellen die speciaal ontwikkeld zijn op ruimtelijk en wiskundig inzicht en taalontwikkeling.

De spellen voorzien in een differentiatie in moeilijkheidsgraad. Dat wil zeggen: wat voor de één een hele opgave is, is voor de ander een makkie.
De uitdaging moet daarom altijd goed passen bij de vaardigheid van iemand.
Goed ontworpen spellen voeren langzaam maar zeker de moeilijkheidsgraad op: naarmate de speler zijn vaardigheid toeneemt, groeit de uitdaging mee.

De taal-en denkspellen kunt u zowel bij de gezelschapsspellen vinden als in de Kreatiefkast.

Z: Zintuiglijk materiaal

Spelmaterialen die binnen deze categorie vallen stimuleren en activeren de fijne motoriek en de zintuigen. We denken hierbij aan materiaal dat een beroep doet op de ontwikkeling van het gehoor, de reuk, de smaak, het gezicht, tastzin, de oog-handcoördinatie. Het materiaal nodigt uit tot experimenteren, passen en meten en vergelijken (kleur-vorm).